איך ללמד גור כלבים לעשות צרכים בחוץ: המדריך המקיף להצלחה

ללמד גור כלבים לא לעשות צרכים בבית, הוא אחד השלבים החשובים ביותר כדי להבטיח חיים מאושרים ביחד עם הכלב שלכם. עשיית צרכים בבית היא אחת הסיבות המרכזיות שבגללן כלבים מאבדים את ביתם ומוצאים את עצמם במחסה כמו צער בעלי חיים.

כלב שעושה צרכים בבית הורס את השטיחים, הספות וכל פריט שעליו הוא מחליט לעשות פפי או קקי. כמו כן הריח, הלכלוך והתחושה שזה מייצר אינה נעימה כלל. משום כך ישנם אנשים שבשלב מסוים "נשברים" ומעדיפים לתת את הכלב למחסה.

זו הסיבה למה כל כך חשוב לעשות מחקר וללמוד איך ללמד את הכלב לעשות צרכים, ולבחור את הדרך שהכי תתאים לכם.

ישנן 3 שיטות מוכחות לאמן את הכלב לעשיית צרכים:

  1. בעזרת כלוב אילוף
  2. שימוש בפדים או נייר
  3. טיולים בחוץ בתדירות גבוה

יש יתרונות וחסרונות לכל אחת מהשיטות, אבל אפשרי להצליח בכל אחת מהן כל עוד שומרים על כמה נקודות בסיס:

  • שליטה בתזונה של הכלב
  • שמירה על לוח זמנים קבוע: כאשר מטיילים בחוץ, נותנים אוכל ומשחקים עם הכלב
  • לשחק עם הכלב באופן קבוע – זה עוזר לו עם כושר התנועה שלו
  • לחזק את הכלב כאשר הוא עושה צרכים בחוץ

הבה נחקור כמה מהשיטות האלו לעומק.

כלוב אילוף זו אחת השיטות המוצלחות ביותר

הרבה אנשים שרק מתחילים לגדל כלבים, נרתעים מאוד מהמחשבה שהם צריכים לכלוא את הכלב בתוך כלוב. אבל הרתיעה של שימוש בכלי הזה לרוב נעלמת לאחר כמה ימים שבהם הכלב חי בבית.

כלוב אילוף מאוד מקל על החיים, כדאי לתת לכלב להתרגל לכלוב מכמה סיבות, כמו למשל: כאשר מבקרים אצל הוטרינר, בנסיעה וכדומה.

כלבים הם חיות מאורה, והם תמיד יחפשו מקום סגור ובטוח בין אם זה יהיה כלוב או שהם ימצאו משהו אחר. כך שהכלוב יכול לשמש להם כמאורה קטנה ופרטית שלהם גם כאשר הם כבר למדו לעשות צרכים בחוץ.

YouTube video

העיקרון באילוף לצרכים בעזרת כלוב היא שכלבים הם חיות נקיות והם לא אוהבים לעשות פיפי וקקי במקום שבו הם חיים. 

חשוב להתאים את הכלוב לגודל הכלב, צריך שיהיה להם בדיוק מספיק מקום לשכב, לעמוד ולהסתובב. אם תתנו להם כלוב גדול מדי, הם ישייכו לעצמם חלק ממנו ובשאר המקום יכול להיות שהם יבחרו לעשות את הצרכים שלהם.

כאשר הגור מרגיש שהוא צריך לעשות צרכים, לרוב הוא יעזור לכם להבין זאת על ידי יללות וגירודים. זה הסימן שלהם שהם צריכים לצאת ולעשות צרכים. בשלב זה חשוב מאוד לצאת עם הכלב באותו רגע וללא עיכובים, אם תגיעו למצב שהכלב מאבד שליטה ויוצא לו בתוך הכלוב, אז הוא יבין שזה בסדר לעשות שם את הצרכים שלו, שלא נדבר על שאר הבית שלכם, שם בוודאות זה יראה לו בסדר.

אילוף בעזרת פדים או נייר

אימון הכלב לעשות צרכים בעזרת פדים או ניירות יכול להיות קצת בעייתי, בגלל שבפעולה שבה הוא עושה את הצרכים שלו על הנייר, אתם מחזקים אצלו שני אפשרויות שונות – שהוא צריך לעשות צרכים בחוץ, ושזה בסדר לעשות צרכים בפנים (על הנייר כמובן).

במצב אידיאלי הכלב אמור ללמוד לעשות צרכים אך ורק בחוץ במקומות מסוימים בהם הוא יכול לעשות את הצרכים שלו. אבל ישנם מקרים אשר מצריכים שיטות יצירתיות, כמו למשל אנשים שנמצאים רוב היום בעבודה, והם לא יכולים לבוא לטייל עם הכלב כמה וכמה פעמים במהלך היום, או דוגמא נוספת של כלב קטנטן שחי בבית וצריך לצאת בזמן גשם וקור עז בחוץ.

במקרים כאלו פדים וניירות מאפשרים לכלב לבצע את צרכיו במקום שבו מותר לו בתוך הבית. אחרי שהכלב מתבגר אתם יכולים לעבוד איתו על כך שיעשה את צרכיו אך ורק בחוץ.

YouTube video

יצירת לוח זמנים קבוע ללימוד הכלב לעשיית צרכים

לגורים יש שלפוחית קטנה ויכול לברוח להם פיפי ממש בקלות, אותו דברים לגבי יציאות מוצקות. אתם צריכים לוודא שאתם מאפשרים לגור שלכם את כל ההזדמנויות שהוא צריך כדי לעשות צרכים לא בבית.

כלל אצבע טוב הוא שכמות השעות שבה כלבים יכולים להתאפק לעשות צרכים, היא כמו גילם בחודשים, עד גיל 9 חודשים (זכרו שלהתאפק במשך 9 שעות יכול להיות קשה לכל אחד). משמע, כלב בן 5 חודשים, יוכל להתאפק 5 שעות מבלי לעשות צרכים. אבל לא לשכוח שכל גור הוא שונה ויש לו את לוח הזמנים האינדיבידואלי שלו.

עקבו אחרי השגרה היומית הקבועה של הגור. עם גורים צעירים במיוחד אתם יכולים לצפות לטיולים עם הכלב:

  • דבר ראשון על הבוקר
  • בסוף היום
  • אחרי שהוא שיחק בתוך הבית
  • אחרי ששהה זמן בכלוב/מחסה שלו
  • כאשר הוא מתעורר ממנוחה קצרה
  • אחרי שלעס צעצוע או עצם
  • אחרי שהוא אכל
  • אחרי שהוא שתה

זה אומר שבשלב ההתחלתי של האימון, יידרש מכם לצאת עם הכלב 7-8 פעמים ואף יותר בכל יום. ככל שתרגילו את הכלב לעשות צרכים רק במקומות שהוא צריך, ככה תוכלו להשאיר את הסיפור הזה מאחוריכם במהרה.

התבוננות והשגחה

אתם צריכים לשים לב להתנהגות הכלב שלכם ולסימנים שהוא נותן. חלק מהגורים יוכלו להתאפק יותר מגורים אחרים. חלק יצתרכו ללכת בכל פעם אחרי שהם משחקים, חלק יפסיקו במהלך המשחק כדי לעשות פיפי ולהמשיך לשחק.

שליטה בתזונת הכלב

לגורים יש מערכת עיכול לא לגמרי מפותחת, משום כך קשה להם להתמודד עם כמות גדולה של אוכל. לכן מומלץ לחלק את כמויות האוכל במהלך היום ל- 3 ארוחות שונות בזמנים קבועים. דבר חשוב נוסף הוא להקפיד שהגור מקבל אוכל באיכות גבוה מאוד וייעודי לגורים. לא משנה איזה סוג בחרתם, חשוב לשים לב שהגור מצליח להתמודד איתו בהצלחה.

בדיקת הצואה של הכלב היא הדרך הטובה ביותר לבדוק אם התזונה שלו מאוזנת. אם אתם רואים שהכלב סובל מאופן קבוע משלשול או צואה עם ריח חזק במיוחד, אז כנראה שהגיע הזמן להתייעץ עם הוטרינר שלכם לגבי התזונה של הכלב. גם אכילת יתר יכולה לגרום לשלשול, מה שיכול להקשות עוד יותר על החינוך של הכלב לעשות צרכים בחוץ.

גור כלבים משחק בכדור

שבחים וחיזוקים

לנזוף בכלב לאחר שעשה צרכים על השטיח, לא הולך להועיל חוץ מהעובדה שאולי הכלב יחשוב שהשתגעתם. כמו כן כל מיני עונשים מיושנים, כמו לדחוף את האף של הכלב לתוך הקקי, לא יעילים בכלל ומיותרים לגמרי. 

מצד שני, לשבח את הכלב לאחר שעשה את הדבר הנכון יעבוד לכם נהדר, בכל דבר שתרצו ללמד את הכלב שלכם. גרמו לגור לחשוב שהוא מלך העולם לאחר שעשה פיפי או קקי בחוץ. אמרו לו שהוא כלב טוב, לטפו ושחקו איתו, וגרמו לו להבין שהוא עשה משהו טוב.

לאחר שהכלב התרגל לעשות צרכים בחוץ, יכולה להתפלק לו מדי פעם "תאונה" בתוך הבית. במקרה כזה אין צורך לעשות סצנה, פשוט נקו את הלכלוך והמשיכו כרגיל.

אם אתם תופסים את הכלב בדיוק מרים רגל להשתין בתוך הבית – הרימו אותו מהר וקחו אותו החוצה שיעשה במקום שהוא צריך, ולאחר שעשה בחוץ שבחו אותו על ההצלחה. זכרו שכאשר מדובר על חינוך לעשיית צרכים, מניעה מוקדמת היא המפתח.

כמה זמן לוקח ללמד כלב לעשות צרכים בחוץ

זה יכול להשתנות מכלב לכלב במידה ניכרת. ישנם משתנים רבים שיכולים להשפיע, כמו: גיל הכלב, ניסיון הלמידה שלו והשיטות שאתם בוחרים ליישם. גור בן 8 שבועות שונה מאוד בהתפתחות שלו מגור בן 5 חודשים.

חלק מהגורים מצליחים לתפוס את זה ממש מהר, ותוך זמן קצר עם עושים את הצרכים שלהם רק בחוץ. לכלבים אחרים זה יכול לקחת חודשים, בייחוד אם לכלב היה היסטוריה לא אידיאלית לפני שהוא הגיע אליכם. בסופו של דבר עם התמדה ונחישות, רוב הכלבים לומדים לעשות צרכים בצורה מוצלחת.

במידה ואתם מעוניינים ללמוד בצורה מקיפה יותר איך לחנך את הכלב שלכם, כדי שלא יעשה צרכים בבית ויפתח דפוס התנהגות חיובי. אנו ממליצים לכם לבדוק לגבי קורס האונליין לאילוף כלבים של עופר מלכי, הקורס מורכב ממגוון סרטוני וידאו שמלמדים אתכם שלב אחר שלב, כיצד לאלף ולחנך את הכלב שלכם בצורה הטובה ביותר. למידע נוסף על הקורס לחצו כאן.

צוות כלב נבון

אודות כותב המאמר

התוכן באתר כלב נבון נכתב על ידי כותבים ואנשי מקצוע מומחים בגזעי הכלבים השונים. התוכן בא להעניק ידע רחב בתחום הכלבים, כדי שכל מי שמחפש כלב יוכל למצוא את הסוג המושלם בשבילו. אתם מוזמנים לקרוא עוד עלינו בעמוד האודות שלנו.