איך לאלף גור כלבים: ציר הזמן של כל השלבים

בדיוק כמו תינוקות, גורי כלבים עוברים תהליך למידה משמעותי במהלך החודשים הראשונים של חייהם. בייחוד כאשר מדובר על התמצאות בסביבה החדשה שלהם ואימוץ של מנהגים נכונים. הכנו לכם הסבר מקיף שיעזור לכם ללמד ולחנך את גור הכלבים שלכם, כדי שגם הוא וגם אתם תוכלו ליהנות מהקשר שלכם בצורה מקסימלית.

הדבר הראשון שצריך לעשות עם גור כלבים חדש

לפני שאתם מתחילים לאמן את גור הכלבים החדש שלכם, חשוב לשים תשומת לב על מצב הרוח הכללי של הגור הקטן. חשוב מאוד ליצור סביבה שבה הגור מרגיש בטוח ונינוח.

אימון של גור כלבים מתרכז לשני מרכיבים עיקריים:

  1. בניית מערכת יחסים
  2. יצירת מבנה יציב

מן הסתם, לאחר שבניתם קשר אהבה ונאמנות עם הכלב, לאלף אותו נהיה הרבה יותר קל (ומהנה) בגלל שהוא ישמח הרבה יותר לשתף פעולה עם התהליך.

שלב גדילה: גיל 8-16 שבועות

מטרת אימון מס' 1: חשיפה לסביבה

בשלב החברתי המהותי הזה שלרוב מתרחש עד גיל 16 שבועות, הגורים הם תלמידים של החיים. הם סקרנים מאוד ונחושים ללמוד איך העולם שמסביבם עובד. הם יכולים לאבד ריכוז בקלות יתרה מכל דבר שזז או כל רחש שהם שומעים. מהסיבה הזו רצוי דבר ראשון לחשוף אותם לסביבה שלהם, שיתרגלו לכל הסחות הדעת לפני שמתחילים באילוף.

מומלץ לוודא שהגורים מורגלים ומרגישים בנוח עם:

  • הסביבה: רעשי רקע, תחבורה ציבורית, מכוניות חולפות, כלבים שכנים, ציפורים מצייצות וכדומה.
  • פעילויות: ביקור אצל הוטרינר, מפגש עם השכנים ועוד.

המטרה היא ללמד את הגור שהעולם הוא מקום כיפי, ולא מפחיד.

גור כלבים

מטרת אימון מס' 2: שליטה בדחפים

השיעור הראשון שהגורים לומדים באימון התנהגותי הוא בסיסי ביותר. בחרו פעולה בסיסית שאותה אתם רוצים ללמד את הגור, כמו למשל: לשבת. ללמד גור כלבים לשבת זו המקבילה של ללמד פעוט איך לבקש את הדברים שהוא רוצה.

תחילה נסו להרגיל את הכלב להיענות לפקודה ולשבת לפני שאתם נותנים לו אוכל או ממתק. כאשר בהמשך כדאי שתצליחו להגיע למצב שהוא נענה לפקודה גם במהלך משחק ובסיטואציות דומות כאשר דעתו מוסחת בקלות.

YouTube video

ניתן ללמד כלב פעולה בסיסית כמו לשבת ישר כאשר הכלב מגיע הביתה (כאשר הוא לפחות בן 8 שבועות), בהינתן בעובדה שאתם מלמדים אותו לעשות זאת על ידי חיזוקים חיוביים.

לאחר שהכלב למד לבצע את פעולת הישיבה, אתם יכולים להמשיך וללמד אותו פעולות נוספות, כמו: לבוא כשקוראים לו, ארצה, לא לזוז, להסתובב וכדומה.

שלב גדילה: גיל 6 חודשים

בגיל הזה הגור שלכם כבר צריך לדעת איך לציית לכמה פקודות בסיסיות, והוא אמור להיות רגיל לשתף פעולה עם האימון שלכם.

מטרת אימון מס' 3: משחק מנומס

גורים שלמדו כיצד לשחק בצורה יפה ומנומסת, יודעים מתי הם צריכים להפסיק, מה מחוץ לגבולות המותרים וצריכים להבין מה זה אומר "אסור לנשוך". 

למרות שבשלב זה הגורים עדיין מצמיחים שיניים ויש להם דחף חזק לנשוך וללעוס כל דבר, הם צריכים כבר לדעת מה מהדברים הם צעצועים בשבילם, ובמה אסור להם לגעת, למשל: אסור להם לנשוך אתכם, את הבגדים שלכם, את הספות בבית וכדומה. כמובן שצריך ללמד אותם את כל זה ללא שימוש בכוח ועל ידי חיזוקים חיוביים.

YouTube video

מטרת אימון מס' 4: עשיית צרכים

זה תהליך שיכול לקחת כמה חודשים, אבל הגור שלכם צריך להראות התקדמות יציבה כאשר הוא לומד איך לעשות צרכים בחוץ.

ישנם כלבים שתופסים את זה מהר, ויש כאלו שלוקח להם יותר זמן. אבל לבסוף אתם אמורים להגיע למצב בו יש לכלב כמה טיולים בכל יום בהם הוא עושה את הצרכים שלו. 

YouTube video

מטרת אימון מס' 5: להיות לבד ללא השגחה

בין אם זה לשים אותו בכלוב ייעודי, או להשאיר את הגור באזור בטוח המוגדר בשבילו, המטרה בשלב זה היא לוודא שזה אפשרי להשאיר את הגור שלכם לבד ללא השגחה למשך פרקי זמן קצרים. 

וודאו כי האזור הייעודי שבו הכלב נשאר לבד, הוא בטוח ואין בו דברים מהם הכלב יכול להיפגע, ובדקו שאין דברים שהכלב יכול להגיע אליהם ולהרוס.תחילה השאירו אותו למשך כחצי שעה, ולאחר שאתם רואים שהוא מסתדר יפה, האריכו בהדרגה את פרקי הזמן שבהם הוא נשאר לבד ללא השגחה.

גור קטן בבית

מטרת אימון מס' 6: להגיע בפקודה

לגרום לגור שלכם לבוא כאשר אתם קוראים לו זו פקודה שחשוב ללמדו כבר בגיל צעיר. גם אם הוא לא מגיב ישר ומגיע, ואתם צריכים לקרוא לו כמה פעמים, זה חשוב מאוד שהוא יאהב לבוא אליכם.

הדרך הנוחה ביותר ללמד את הכלב שלכם לבוא כאשר אתם קוראים לו, היא לתת לו פרס בכל פעם שהוא בא. למשל, אם אתם משחקים עם הכלב בפארק, קראו לו בשמו וכאשר הוא בא, תנו לו ממתק וגבו זאת עם קריאות של "כלב טוב".

תחילה עשו זאת כאשר הכלב נמצא יחסית קרוב אליכם, וככל שהוא משתפר בפעולה אתם יכולים להגדיל את הטווח שממנו אתם קוראים לו והוא בא. עם הזמן הורידו בהדרגה את הממתק, כך שאתם נותנים לו לסירוגין בחלק מהפעמים ובחלק לא. עד שתגיעו למצב שהוא מגיע בשמחה ללא שום צורך בממתק או פרס אחר.

YouTube video

מטרת אימון מס' 7: המשך שליטה בדחפים

בשלב זה אתם כבר צריכים להגיע למצב לפני שאתם נותנים לכלב לעשות משהו שהוא אוהב, הוא מתבקש לשבת תחילה. זה אומר שהוא מקשיב לכם כאשר אתם אומרים לו לשבת לפני שהוא מקבל אוכל, שהוא יושב לפני שמתחילים במשחק עם כדור וכדומה.

אם הגור שלכם נובח, קופץ או מנסה לתפוס בכוח את תשומת לבכם, ההתנהגות הזו יכולה להוביל בהמשך לחוסר משמעת כאשר הוא יהיה גדול יותר. לכן הקפידו להרגיל אותו לשלוט בדחפים שלו, לשבת תחילה ורק לאחר שציית – לקבל את מבוקשו.

שלב גדילה: גיל שנה

כאשר הגור שלכם הגיע לגיל שנה, הוא כבר צריך להראות התקדמות משמעותית בלמידה של כל דרכי ההתנהגות הנדרשים ממנו למשך כל חייו.

הכלב צריך לדעת לשלוט בעצמו גם כאשר הוא נלהב (כמובן שצריך לוודא שהכלב מוציא מרץ בצורה מלאה), הוא צריך לדעת לציית לפקודות שלימדתם אותו, ובסך הכל לשמור על התנהגות נוחה ובריאה לכלב ולסובבים אותו.

מטרת אימון מס' 8: שליטה מלאה בפקודות הבסיס

למרות שזה יכול להשתנות בין כלב לכלב ובין הסביבה שבה הוא נמצא, אבל באופן כללי הכלב שלכם צריך להגיע לשליטה מלאה בפעולות הבאות:

  • ישיבה, ולא לזוז (גם אם יש הסחות דעת)
  • לבוא כשקוראים לו (בייחוד בלי רצועה)
  • ללכת בטיול מבלי למשוך את הרצועה
  • לעזוב את החפץ כאשר אומרים לו
YouTube video

האם יש גיל שכבר מאוחר מדי לאלף כלב?

למרות שיכול להיות שזה אף פעם לא מאוחר להתחיל ללמד כלב התנהגות נכונה, גם לאחר שהוא כלב בוגר. בכל זאת השלב הזה שבו הכלב הוא גור צעיר הוא שלב קריטי המשפיע מאוד על התנהגות הכלב למשך שארית חייו. בייחוד ה 3-4 חודשים הראשונים, שבהם בונים את הבסיס הרגשי והחיבור עם הכלב.

לדוגמא, לכלבים בוגרים שפיתחו פחד מאנשים, יהיה הרבה יותר קשה ללמוד לבוא כשקוראים להם. ניתן לבצע התקדמות מרשימה עם כלבים כאלו, אבל זה הרבה יותר קל כאשר יש את הבסיס של האמון והתקשורת מול הכלב. וכמובן קל יותר ללמד גור כלבים קטן לשחק בצורה לא אגרסיבית, מאשר כלב גדול ובוגר.

אבל בעזרת חיזוקים חיוביים, זה אפשרי ביותר לעזור לכלבים בכל גיל להבין שאפשר להנות בעזרת התנהגות נכונה. למשל כלב בוגר שנושך ומושך לכם את הגרביים ישמח לוותר על התענוג בתמורה לפרס או ממתק מפתה כאשר הוא מציית לפקודות.

YouTube video

כל כלב הוא שונה וכל סביבה של כלב היא שונה, לכן קחו בחשבון שציר הזמן של שלבי האילוף של הכלב שלכם יכול להיות טיפה שונה, בהתחשב בכלב הספציפי שלכם ובסביבה בה אתם מגדלים אותו.

במידה ומעניין אתכם ללמוד בצורה מקיפה יותר איך לחנך את גור הכלבים שלכם, אנו ממליצים לכם לבדוק לגבי קורס אילוף הכלבים של עופר מלכי. מדובר על קורס אונליין שלוקח אתכם שלב אחר שלב, ומראה לכם איך להפוך את הכלב שלכם למחונך וממושמע, למידע נוסף על הקורס לחצו כאן.

צוות כלב נבון

אודות כותב המאמר

התוכן באתר כלב נבון נכתב על ידי כותבים ואנשי מקצוע מומחים בגזעי הכלבים השונים. התוכן בא להעניק ידע רחב בתחום הכלבים, כדי שכל מי שמחפש כלב יוכל למצוא את הסוג המושלם בשבילו. אתם מוזמנים לקרוא עוד עלינו בעמוד האודות שלנו.